FILM TALK

ΝΕΡΟΥΔΑ

Neruda greek poster

Neruda

Βιογραφική – Διάρκεια 107’ – Χιλή, Αργεντινή, Γαλλία, Ισπανία, ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Πάμπλο Λαραϊν
Παίζουν: Λούις Νιέκο, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Μερσέντες Μοράν

Σπουδαίος βιογράφος ο Χιλιανός σκηνοθέτης Πάμπλο Λαραϊν. Οξυδερκής ψυχογράφος διάσημων προσωπικοτήτων και εμπνευσμένος χαρτογράφος του περιβάλλοντος και της εποχής τους. Στο «Jackie» παρακολουθεί τον αγώνα της Τζάκι Κένεντι να ξανασταθεί στα πόδια της, μετά τη δολοφονία του συζύγου της. Στο κατά μερικούς μήνες προγενέστερο «Νερούδα» περιγράφει τη μονομαχία ενός μεγάλου ποιητή με μια δικτατορία. Το 1948, ο κομμουνιστής γερουσιαστής Πάμπλο Νερούδα είναι πλούσιος, διάσημος και αγαπητός στον λαό. Εκείνη τη χρονιά το χιλιανό κομμουνιστικό κόμμα τίθεται εκτός νόμου και ο Νερούδα αναγκάζεται να αφήσει πίσω του τα ρωμαϊκού τύπου πάρτι στην έπαυλή του και να κρυφτεί σε μια γκαρσονιέρα. Τον ακολουθεί η γυναίκα του Ντέλια Ντελ Καρίλ, εκατομμυριούχα Αργεντινή, κατά είκοσι χρόνια μεγαλύτερή του, μια σαγηνευτική και ταλαντούχα ζωγράφος που τον λατρεύει και συγχωρεί τις εξωσυζυγικές του ατασθαλίες. Στα ίχνη του o φιλόδοξος ασφαλίτης Όσκαρ Πελουτσονάου. Στο Βαλπαραϊσο, όπου κρύβεται, έπειτα από μια αποτυχημένη απόπειρα να βγει από τη χώρα, ο ποιητής ολοκληρώνει το αριστούργημά του Canto General. Και ενώ ο Νερούδα παίζει με νεανικό ενθουσιασμό το παιχνίδι της γάτας και του ποντικού με τον διώκτη του, η ταινία περνάει στη σφαίρα του μαγικού ρεαλισμού, καθώς η πραγματικότητα μπερδεύεται με τη φαντασία. Ο ποιητής φτιάχνει τον μύθο του επεμβαίνοντας στα γεγονότα. Η ποίηση γράφει την Ιστορία. Υποθέτουμε ότι ο βιογραφούμενος θα διασκέδαζε με τον αιρετικό τρόπο που παρουσιάζεται. Παρορμητικός, επιπόλαιος, καλοζωιστής, παράτολμος, κυνηγός των ηδονών. Απολαυστική η σκηνή όπου μπαίνει σε ένα πορνείο μεταμφιεσμένος σε παπά και καταφέρνει να γλιτώσει από την έφοδο της αστυνομίας. Ο Λαραϊν δεν διστάζει να τον γελοιοποιήσει, όταν τον μακιγιάρουν για να εμφανισθεί ντυμένος Λόρενς της Αραβίας σε ένα οργιαστικό μπαλ μασκέ. Παρά τις αδυναμίες του ανδρός που υπερτονίζονται, οι δημιουργοί υποκλίνονται στο μεγαλείο της ποίησής του, στη δύναμη της προσωπικότητάς του και την ανθρωπιά του. Όπως οι στίχοι του, έτσι και οι εικόνες απογειώνονται και απογειώνουν τον θεατή. «Για εμάς, η ταινία είναι μία ψεύτικη βιογραφία. Εφηύραμε έναν κόσμο, όπως ο Νερούδα είχε εφεύρει τον δικό του. Δημιουργήσαμε ένα “νερουδιακό” φιλμ, όχι ένα φιλμ για τον Νερούδα. Ένα διήγημα που ο Νερούδα θα ήθελε να διαβάσει» λέει ο σκηνοθέτης. Πιστεύω ότι ο Λαραϊν και ο σεναριογράφος του Γκουϊλέρμο Καλντερόν το πέτυχαν. Το «Νερούδα» είναι ο ορισμός αυτού που λέμε κινηματογραφικό ποίημα.

Σχετικά με τον αρθρογράφο

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Ο Γιώργος Χρυσοβιτσάνος γεννήθηκε το 1947.
Έχει σπουδάσει Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κινηματογράφο στο International London Film School.
Έχει εργαστεί ως σεναριογράφος, ρεπόρτερ, κριτικός κινηματογράφου αλλά και σκηνοθέτης.