FILM TALK

Ο ΕΠΙΦΑΝΗΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

images

El Ciudadano Ilustre

Δραματική κομεντί – Διάρκεια118’ – Αργεντινή, Ισπανία
Σκηνοθεσία: Γκαστόν Ντουπρά, Μαριάνο Κον
Παίζουν: Όσκαρ Μαρτίνεζ, Ντάντι Μπριέβα, Νόρα Νάβας, Αντρέα Φριγκέριο

Ένας διεθνώς αναγνωρισμένος άνθρωπος των γραμμάτων αμφισβητείται άγρια σε ένα χωριό στη μέση του πουθενά. Στο Σάλας της Αργεντινής, τόπο καταγωγής του νομπελίστα συγγραφέα Ντανιέλ Μαντοβάνι, που αποφασίζει να επισκεφθεί την πατρίδα του, ύστερα από τριάντα χρόνια διαμονής στην Ευρώπη. Μετά βαϊων και κλάδων, γίνεται δεκτός στη πηγή της έμπνευσης των πολυβραβευμένων μπεστ σέλερ του ο Μαντοβάνι. Ο οποίος δεν φαντάζεται καν τι τον περιμένει.

Θερμή υποδοχή του επιφανούς τέκνου, τιμητικές εκδηλώσεις, αυτόγραφα, συνεντεύξεις, αποκαλυπτήρια ανδριάντα, πανηγύρια, λατρεία ανθρώπων που δεν έχουν διαβάσει ούτε μισό βιβλίο του, εγκατάστασή του στο καλύτερο ξενοδοχείο που κατά τον τιμώμενο «θυμίζει σκηνικό ρουμάνικης ταινίας». Ο Μαντοβάνι, εργένης πλούσιος και διάσημος και σε διπλή κρίση, δημιουργική και μέσης ηλικίας, δεν κρύβει την ανία του για τους πρώην συγχωριανούς του. Με πράξεις και λόγια απορρίπτει το παρελθόν του. Προκαλώντας έτσι τους ανθρώπους που τον κάλεσαν για να μοιραστούν μαζί του ένα κομμάτι από τη δόξα του.

Μια διαβολική σύμπτωση πυροδοτεί τη βραδυφλεγή βόμβα, που ο έμπειρος θεατής μπορεί να εντοπίσει σύντομα πίσω από την άνιση σχέση του δαφνοστεφούς διανοούμενου (ο οποίος, ούτε λίγο ούτε πολύ, σνόμπαρε το βασιλικό ζεύγος της Σουηδίας στην απονομή του Νόμπελ) και τους ταπεινούς κατοίκους ενός χωριού ξεχασμένου από τον χρόνο. Δράση, αντίδραση και ανάφλεξη, καθώς ο θαυμασμός υποχωρεί μπροστά στην γενική πίκρα και την επακόλουθη οργή.
Θα ήταν απλοϊκή η ερμηνεία ότι το μικρόβιο της εκδίκησης φωλιάζει μέσα στο DNA των Αργεντίνων (όπως υπέθεσαν πιθανώς κάποιοι από τους θεατές του εκρηκτικού «Ιστορίες για αγρίους»). Το πρόβλημα δεν είναι εθνικό, αλλά καθαρά ταξικό και παγκόσμιο. Το μόνο όπλο των απανταχού περιφρονημένων είναι η βίαιη απόρριψη των ανωτέρων τους. Μια άποψη που το σενάριο ακολουθεί με διαλεκτικό τρόπο, σπάζοντας τον απατηλό καθρέφτη της υποκρισίας, αφαιρώντας τις γελαστές μάσκες από τα βλοσυρά πρόσωπα και μετατρέποντας την αρχική κοινωνική σάτιρα σε δραματικό θρίλερ. Για να καταλήξει, ξεκινώντας από μια κωμικά ανατρεπτική ηθογραφία, σε ένα θέατρο του παραλόγου στα όρια του τρόμου.
Με εύστοχες καυστικές βολές επαληθεύεται το ρητό «ουδείς προφήτης στον τόπο του». Οι Γκαστόν Ντουπρά και Μαριάνο Κον σκηνοθέτησαν μια ταινία πυκνή σε νοήματα και πολυεπίπεδη –σε σημείο που απαιτείται και δεύτερη θέαση ώστε να ερμηνευθεί πλήρως. Ένα πολύ ενδιαφέρον κινηματογραφικό δοκίμιο (με θέματα μεταξύ άλλων τη ματαιότητα της επιτυχίας και τη μοναξιά του δημιουργού ) το οποίο λέει πολλά χωρίς να γίνεται ποτέ φλύαρο.

Σινεμά αδυσώπητα άμεσο, με τις αλήθειες να απορρέουν μέσα από γοργή, διαρκώς κλιμακούμενη και συχνά συναρπαστική αφήγηση. Ένα έργο σαρκαστικό, σκληρό και πολύ αληθινό, διότι αυτή είναι δυστυχώς η πραγματικότητα. Με την κρυφή αγωνία του για τον άνθρωπο και την ανθρωπιά σερβιρισμένη με το σταγονόμετρο, σε μικρές αλλά ισχυρές δόσεις. Με ανατροπές και μη προβλέψιμη εξέλιξη, με γλαφυρούς χαρακτήρες (εξαιρετικό το καστ δεκάδων δευτερευόντων) και τον σπουδαίο ‘Οσκαρ Μαρτίνεζ, στον πρωταγωνιστικό ρόλο, να σηκώνει το μεγαλύτερο βάρος του συλλογικού εγχειρήματος. Περνάς καλά ενώ καταναλώνεις πλούσια πνευματική τροφή. Δείτε το.

Σχετικά με τον αρθρογράφο

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Ο Γιώργος Χρυσοβιτσάνος γεννήθηκε το 1947.
Έχει σπουδάσει Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κινηματογράφο στο International London Film School.
Έχει εργαστεί ως σεναριογράφος, ρεπόρτερ, κριτικός κινηματογράφου αλλά και σκηνοθέτης.