FILM TALK

Ο ΤΟΙΧΟΣ

The_Wall_(2017_film)

(The Wall)
Πολεμική – Διάρκεια 81’ – ΗΠΑ
Σκηνοθεσία: Νταγκ Λάιμαν
Παίζουν: Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, Τζον Σίνα

Ο μισογκρεμισμένος τοίχος ενός βομβαρδισμένου σχολείου στη μέση της ιρακινής ερήμου χωρίζει τον θύτη από το θύμα του. Ο πόλεμος συνεχίζεται για έναν τζιχαντιστή, που αφού εξοντώνει τα μέλη ενός συνεργείου οικοδομών (υποτίθεται ότι η ανοικοδόμηση βρίσκεται σε εξέλιξη), παίζει όπως η γάτα με το ποντίκι με έναν τραυματισμένο Αμερικανό πεζοναύτη.

Καθηλωτικό ψυχολογικό θρίλερ. Αυτό το τόσο δύσκολο εγχείρημα –να μας «καρφώσει» αβίαστα στις θέσεις μας- πετυχαίνει με ένα σκηνικό, δύο ηθοποιούς και μια δεκάδα κομπάρσους ο Νταγκ Λάιμαν, υπεύθυνος για επιτυχημένες υπερπαραγωγές. Μετά το «Χωρίς ταυτότητα» (The Bourne identity), το «Mr & Mrs Smith» και το «Στα όρια του αύριο», ο Λάιμαν αποδεικνύει ότι είναι δυνατόν να γυριστεί μια καλή ταινία με ελάχιστα μέσα, αρκεί να υπάρχουν ένας ικανός σκηνοθέτης και ένα δυνατό σενάριο.

Και φυσικά ένας ταλαντούχος πρωταγωνιστής. Το ερμηνευτικό βάρος επωμίζεται ο Άαρον Τέιλορ Τζόνσον, βραβευμένος με Χρυσή Σφαίρα β’ ανδρικού ρόλου για το «Νυκτόβια πλάσματα», που εδώ παίζει μόνος του, ουσιαστικά. O Τζόνσον υποδύεται τον τραυματισμένο στο πόδι Άιζακ που κρυμμένος πίσω από τον τοίχο προσπαθεί απεγνωσμένα να εντοπίσει τον αόρατο εχθρό του.

Δεν βλέπουμε τον ελεύθερο σκοπευτή, όμως τον ακούμε, όταν ανοίγει διάλογο με τον ανθρώπινο στόχο του, μέσω ασυρμάτου. «Θα σε κάνω να καταλάβεις γιατί θα σε σκοτώσω. Να μάθεις κάτι πριν πεθάνεις» είναι σαν να του λέει. Ένα διαβολικό σεναριακό εύρημα του πρωτοεμφανιζόμενου σεναριογράφου Ντουέιν Γουόρελ. Ενώ ο Άιζακ τρέμει σαν ψάρι, ο «Τζούμπα» (το παρατσούκλι ενός θρυλικού ιρακινού πολεμιστή, υπαρκτού προσώπου) παρατείνει την αγωνία του Άιζακ συζητώντας για ποίηση, πολιτική και περί ζωής και ηθικής γενικότερα. Πιάνοντας αδιάβαστο τον στρατιώτη ο οποίος δεν γνωρίζει ούτε ποιος ήταν ο Έντγκαρ Άλαν Πόε.

Αμαθής ο Αμερικανός, ενημερωμένος και καλλιεργημένος ο Ιρακινός. Ο μισθοφόρος του «ελεύθερου κόσμου» είναι ένα τέρας άγνοιας που έχει εισβάλει σε μια ξένη χώρα προκειμένου να μαζέψει κομπόδεμα. Επαγγελματίας φονιάς λόγω οικονομικής ύφεσης. Σε αντίθεση με αυτή τη χαμένη ψυχή, ο φονταμενταλιστής killer κατέχει γνώση, σοφία και στιλ. Γνωρίζει τον λόγο της ύπαρξής του, λειτουργώντας ως η φωνή της συνείδησης του Άιζακ, την οποία το ταλαίπωρο αμερικανάκι αρνείται να ακούσει. Για τον απλούστατο λόγο ότι είναι βουτηγμένο στο ψέμα και την προκατάληψη.

Συγκλονιστική η ανατροπή! «Εσύ είσαι ο τρομοκράτης» καταλήγει ο ελεύθερος σκοπευτής, αφού προσπαθεί μάταια να εξηγήσει στο θύμα του ότι οι Αμερικανοί εκπαίδευσαν τους Ταλιμπάν και τους μαχητές του ISIS. Αποκαλύπτοντας την ιδεολογική γύμνια του Άιζακ ο οποίος δεν έχει συνειδητοποιήσει ποιους πολεμά και γιατί.

Χωρίς να συνηγορεί υπέρ της τρομοκρατίας, η ταινία διατυπώνει με τόλμη (και με πανέξυπνους διαλόγους) μερικές βασικές πολιτικές αλήθειες. Ευθαρσώς και με περισσό σαρκασμό επικρίνονται η πολεμική εμπλοκή των Δυτικών στη Μέση Ανατολή και τα ποικίλα μπούμερανγκ που προκλήθηκαν από αυτήν. Ένα καλό μάθημα σύγχρονης ιστορίας διαρκείας 81 λεπτών εκ των οποίων δεν πηγαίνει χαμένο ούτε ένα.

Σχετικά με τον αρθρογράφο

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

ΧΡΥΣΟΒΙΤΣΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Ο Γιώργος Χρυσοβιτσάνος γεννήθηκε το 1947.
Έχει σπουδάσει Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και κινηματογράφο στο International London Film School.
Έχει εργαστεί ως σεναριογράφος, ρεπόρτερ, κριτικός κινηματογράφου αλλά και σκηνοθέτης.