ΠΟΛΙΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

«ON PAGE» – FILM DIALOGUE, edited by JEFF JAECKLE

film dialogue

Τις τελευταίες δεκαετίες τα μήντια και ειδικότερα ο κινηματογράφος έχουν μελετηθεί από την ακαδημαϊκή κοινότητα στο πλαίσιο συγκριτολογικών μελετών και διακαλλιτεχνικών προσεγγίσεων με θέμα τις αφηγηματικές τεχνικές και τις τεχνικές δόμησης των χαρακτήρων που χρησιμοποιεί είτε η λογοτεχνία, είτε το θέατρο, ο κινηματογράφος και ούτω καθεξής. Ειδικότερα στον τομέα «Κινηματογράφος και λογοτεχνία» έχουν γραφτεί αναρίθμητες μελέτες όσον αφορά τον τρόπο που αφηγείται η εικόνα, ενώ πολύ πρόσφατα η προσοχή άρχισε να στρέφεται και στο καταφανώς αδικημένο επί χρόνια σενάριο. Και εκεί όμως, ελάχιστη σημασία έχει δοθεί στον διάλογο και στην ικανότητά του να εμπλουτίζει το εννοιολογικό πλαίσιο του έργου, να φωτίζει τους χαρακτήρες και να προωθεί τη δράση. Το κενό αυτό έρχεται να καλύψει το βιβλίο του Jeff Jaeckle με τον τίτλο Film dialogue.
Ο Jaeckle, ο οποίος διδάσκει Λογοτεχνία και κινηματογραφικές σπουδές στο Portland Community College, συνέλεξε εδώ μελετήματα με θέμα τον διάλογο στο σεναριακό κείμενο. Το έργο εξετάζει πόσο σημαντική μπορεί να αποδειχθεί η ανάλυση των διαλογικών μερών, όπως και τους ποικίλους τρόπους που αυτά λειτουργούν στο κινηματογραφικό έργο. Το σεναριακό κείμενο αποτελείται από αφηγηματικά (περιγραφές) και δραματικά στοιχεία (διάλογος), ακριβώς όπως και το θεατρικό έργο. Σε αυτό το πλαίσιο, τα γλωσσικά μέρη δίνουν πληροφορίες, φωτίζουν τα αισθήματα και τον χαρακτήρα των ηρώων, την κοινωνικές και ψυχολογική τους διάσταση, καταδεικνύουν τις μεταξύ τους σχέσεις και –τέλος- προωθούν την πλοκή. Για το λόγο αυτό ο Jaeckle προτείνει την ανάλυση των σεναριακών κειμένων με τη μέθοδο του close reading και την εφαρμόζει κι ο ίδιος στην ταινία Psycho του Hitchcock (1960).
Το υπόλοιπο βιβλίο περιλαμβάνει μελετήματα γνωστών θεωρητικών των κινηματογραφικών σπουδών, οι οποίοι περιγράφουν τους κοινούς τόπους που παρουσιάζει ο διάλογος στα διάφορα κινηματογραφικά είδη, επί παραδείγματι στα ντοκιμαντέρ, στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, στα animation, στις κινηματογραφικές μεταφορές λογοτεχνικών έργων. Αναλύεται ακόμα ο διάλογος στο συνολικό έργο ορισμένων σκηνοθετών, όπως των John Cassavetes, Howard Hawks, Orson Welles και Preston Sturges.
Το βιβλίο δεν έχει σκοπό να καταρτίσει μια συστηματική θεωρία ανάλυσης του φιλμικού διαλόγου, αλλά να ανοίξει τον δρόμο προς αυτήν την κατεύθυνση και να ωθήσει την ακαδημαϊκή έρευνα προς το νέο αυτό επιστημονικό πεδίο. Το Film Dialogue προτείνεται σε όσους ασχολούνται επιστημονικά με τις κινηματογραφικές σπουδές και τα media, σε ανθρώπους που συγγράφουν και σε όλους όσους αγαπούν τον κινηματογράφο και τη θέαση μέσα από μια πιο κριτική ματιά.

Σχετικά με τον αρθρογράφο

ΜΑΝΤΗ ΜΑΡΙΑ

ΜΑΝΤΗ ΜΑΡΙΑ

Η Μαρία Μαντή σπούδασε Ιστορία Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης, όπως και Γερμανική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι υποψήφια διδάκτωρ Γερμανικής Λογοτεχνίας.
Εργάζεται ως σεναριογράφος, script editor και μεταφράστρια.